“I think confrontation is healthy because it clears the air very quickly”. Bill Parcells

Aanslepende conflicten die niet ‘aangepakt’ worden, zijn inderdaad nooit productief. Positieve confrontaties daarentegen wel.

Hieronder noteren we 6 tips die u helpen confrontaties positief aan te gaan en te zorgen voor een positief resultaat.

 Tip 1: FOCUS
Soms kan het bij een meningsverschil verleidelijk zijn om alle oude koeien weer uit de sloot te halen en die mee in de strijd te gooien. Dit verziekt de situatie en vermindert behoorlijk de kans om tot een gezamenlijk standpunt te komen. Focus dus op wat er in de huidige situatie gaande is en laat het verleden achter je.

Tip 2: LUISTER ACTIEF
En denk niet alvast hoe je het betoog van de ander gaat pareren, je mist dan mogelijk belangrijke informatie plus je gesprekspartner voelt zich niet gehoord, laat staan begrepen. Onderbreek de ander niet, ga niet in het defensief. Als je eerst ‘geeft’, mag je verwachten dat je de aandacht van de ander nadien ook krijgt.

Tip 3: PROBEER JE IN TE LEVEN
In plaats van hardnekkig je eigen standpunt te blijven verdedigen, is het goed om ook even vanuit het perspectief van de ander te kijken. Begrip verzacht de zeden, maar misschien levert het je bovendien ook iets op in de ‘onderhandeling’ als je even in de schoenen van de ander stapt …

Tip 4: GEEF JE FOUTEN RUITERLIJK TOE
Wees niet te beroerd om ook toe te geven dat je zelf ook in de fout bent gegaan. Dat creëert bij de ander een gevoel van evenwaardigheid. Vermijd welles nietes spelletjes en zet je ego opzij, in the long run zal het feit dat je je kwetsbaar durft opstellen het vertrouwen versterken en de relatie verbeteren.

Tip 5: GEBRUIK IK-BOODSCHAPPEN
Als je zegt ‘ Ik voelde me in de steek gelaten toen bleek dat er niet gebeurd was wat we afgesproken hadden’ in plaats van ‘Jij bent nooit op tijd klaar met iets’, klinkt dat minder beschuldigend. Het helpt de ander jouw emoties te begrijpen in plaats van meteen in de verdediging te gaan omdat hij zich aangevallen voelt.

Tip 6: GA VOOR EEN TIME-OUT
Als je destructieve gesprekspatronen herkent, ga dan voor een cool down. Breek de meeting even op en vraag om opnieuw af te spreken als iedereen er klaar voor is. Spreek wel duidelijk af wanneer je de discussie verderzet.
Als je gewapend met deze tips er uiteindelijk toch niet in slaagt om de situatie uit te klaren, vraag dan om bemiddeling via een objectieve partij of contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.